تعمیر مشعل

مشعل گازسوز

مشعل گازسوز

مشعل دستگاهی است که با ترکیب مقدار معینی هوا و سوخت (به این عمل احتراق گفته می‌شود) در یک فضای ایمن، انرژی سوخت را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند که در اثر این احتراق مقداری گاز نیز تولید شده که از راه دود کش خارج می‌شود. این انرژی تولید شده توسط دو روش جابه‌جایی و تشعشع به محیط اطراف انتقال داده می‌شود.

مشعل (BURNER) وسیله ای است که با استفاده از سوخت گاز، گازوئیل، مازوت و یا سایر سوخت ها انرژی گرمایشی را با استفاده از شعله مستقیم ایجاد می کند. مشعل ها بر اساس سوخت مصرفی و ظرفیت گرمایشی و نوع مصرف انتخاب می شوند. مشعل ها عمدتا جهت گرمایش سیستم هایی مانند دیگ بخار و دیگهای فولادی و چدنی (گرم کردن مایعات ناقل حرارت) استفاده می شوند.در دیگ ها ظرفیت مشعل با توجه به ظرفیت محاسبه شده در دیگ انتخاب می شوند و این دو عدد رابطه مستقیم دارند. (کیلو کاری – کیلو وات)

طرز کار مشعل بدین شکل می باشد که سوخت از طریق نازل به محفظه احتراق رفته و ایجاد جرقه، حرارت مورد نیاز را به صورت شعله به داخل کوره هدایت می کند. قطعات مشعل شامل فیلتر سوخت (گازسوز)، شیر برقی، پرشر سوئیچ گازی، پرشر سوئیچ هوا، فن و الکترو موتور، سیستم جرقه زنی، یون کنترل شعله مشعل، رله کنترل و دمپر تنظیم هوا می باشد.

مشعل‌ها بر اساس: پروفیل شعله تولید شده، نوع سوخت، طریقه اشتعال، ظرفیت کاری و … تقسیم‌بندی می‌شوند. کار اصلی مشعل ایجاد گرمایش می‌باشد که با توجه به نیاز کار، مشعل مورد نظر را انتخاب می‌کنند. یکی از بزرگترین استفاده‌های مشعل در صنعت گرمایش به عنوان موتور احتراق بویلرها می‌باشد.

مشعل گازسوز
این مشعلها برای احتراق گاز طبیعی طراحی شدهاند. دبی سوخت گازی لازم در این مشعلها، توسط شیر برقی کنترل شده و هوای لازم برای
احتراق آنها توسط یک دمنده که بر روی محور موتور نصب شده است تأمین
میشود. دبی این هوا هم توسط دمپر هوایی که در ساختمان مشعل نصب
شده است، کنترل میشود.

تعمیر مشعل

تعمیر مشعل

جریان گاز از یک فیلتر عبور کرده، با هوای احتراق مخلوط شده و آماده احتراق میشود. اگر فشار هوای احتراق از حدی کمتر شده و یا دبی سوخت از مقدار مورد نظر بیشتر یا کمتر شود، این موضوع توسط سنسورهای فشارِ
تعبیه شده در مشعل حس شده و مشعل به وسیله یک رله کنترلی، خاموش میشود. در صورت مناسب بودن تمام شرایط ذکر شده، در نهایت مخلوط سوخت گازی و هوا، توسط جرقه (که به وسیله یک ترانس ولتاژ بالای
نصب شده در ساختمان مشعل ایجاد میشود) و یا به وسیله شعله یک شمعک که در مسیر خروجی جریان قرار میگیرد.
محترق میشود. همچنین به منظور یکنواخت کردن و پایدارسازی شعله، از یک شعله پخش کن در جلوی نازل سوخت استفاده میشود. به منظور کنترل فرایند احتراق از یک سنسور به نام میله یونیزاسیون در مسیر شعله استفاده میشود. در صورت برقرار شدن شعله و وجود حرارت، یک جریان الکتریکی در آن برقرار شده و رله مشعل با دریافت این جریان به عملکرد خود ادامه میدهد. اگر به هر علت تغییری در وضعیت این جریان رخ دهد مشعل توسط رله خاموش میشود.

تنظیم مشعل گازسوز

۱ــ یک دستگاه مشعل گازسوز

۲ــ آچار آلن دراندازههاى متفاوت

۳ــ آچار تخت در اندازههاى مختلف

۴ــ آوومتر (آمپرمتر انبرى)

مراحل اجراى کار

۱ــ کلیداصلى برق ورودى به مشعل را قطع کنید.

۲ــ با یک آچار مناسب در مشعل را باز کنید.

۳ــ مهره ماسوره یا مهره ورود گاز به داخل مشعل را باز کنید.

۴ــ دوعدد پیچ نگهدارندهٔ گاز را که بعد از شیربرقى لوله مشعل قرار دارد شل کنید.

۵ ــ مجموعه لوله گاز الکترود جرقه و الکترود یون شبکهاحتراق را بیرون آورید.

۶ ــ پیچ روى بست الکترود جرقه و الکترود یون را شل کنید.

۷ــ فاصله میان الکترود جرقه احتراق و یا فاصلهٔ میان دوالکترود جرقه ازهم در مدلهای دیگر راحداقل ۳ میلیمتر تنظیم کنید.

۸ ــفاصله ٔهوایى بین میله زمین (عصایى) و میله یونیزاسیون (الکترود یون)، را ۳ تا ۵ میلىمتر تنظیم کنید.

دقت کنید که میله یونیزاسیون با بدنه مشعل تماس نداشته باشد.

۹ــ مجموعه را در محل خود ببندید.

۱۰ــ براى تنظیم شبکه احتراق، پیچ قفل کننده ۳ را شل کنید.

۱۱ــ به وسیله بادامک تنظیم شعله ۲ مجموعه شبکه احتراق را، با جلو و عقب بردن، تنظیم کنید.

۱۲ــ پس ازتنظیم شعله، پیچ قفل کننده ۳ را سفت کنید.

۱۳ـ ـبرق ورودى به مشعل را وصل کنید.

۱۴ــ مشعل را استارت کنید.

۱۵ــ به وسیله آمپرمتر انبرى، با قراردادن یکى ازسیم هاى تغذیه (نول یا فاز) در داخل قسمت (انبر)، میزان جریان عبورى

به مشعل را مشاهده و آن را با آمپر نامى دستگاه مقایسه کنید.
در صورت مغایرت حتما مشعل را خاموش و علت یابى کنید(شفت الکتروموتور،دمنده و قسمتهای گردنده را وارسى کنید).

۱۶ــ پس از اطمینان از کارکرد صحیح مشعل، ابزار و وسایل کار خود را جمع آورى نمایید و تحویل انبار دهید.

شیربرقى مشعل گازسوز

تعمیر مشعل

تعمیر مشعل

برش شیر برقى است که در مشعل هاى یک مرحله اى گاز سوز نصب مىشود و قابل تنظیم (تدریجى) است.
قسمت هاى مختلف و اجزاى  تشکیل دهنده شیر در زیر آمده است:
شیر برقى مزبور داراى یک سیستم قابل تنظیم براى باز  اولیه است .شیر، تدریجا بازمىشود تا شعله به وضعیت نهایى شدن خود برسد. حداکثر زمان باز شدن شیر ۲۰ ثانیه است و شیر در مدت یک ثانیه بسته مى شود.
همانطور که در دیاگرام، کورس تنظیم سرعت باز شدن مشخص است، در مدت زمان صفر تا ۲۰ ثانیه شیر برقى تدریجا به حالت کاملا باز درمى آید ولى زمان خاموش شدن،درمدتی که ثانیه، مسیر را مى بندد.
(۴۰ ٪شیر به محض فعال شدن شیر برقى و ۶۰ ٪بقیه به تدریج درمدت زمان ذکر شده باز مىشود.) قبل از اقدام به تنظیم شیر برقى تدریجى، باید از نداشتن نشتى شیلنگ هاى ارتباطى گاز به مشعل، اطمینان حاصل کنیم.
همچنین بایدتنظیم کلیدفشارى گاز رو ىعدد ۵ میلى بار mbar قرارگرفته باشد. بعدازکنترل موارد بالا،نسبت به تنظیم شیربرقى و متناسب با محفظه  احتراق، اقدام مىشود. باید توجه داشت که طول شعله از 3/4 محفظه احتراق تجاوز کند و تحت هیچ شرایطى شعله به صفحه انتهایی محفظه احتراق (دیگ) برخورد ننماید.

شیر برقى گاز (نوع تدریجى)، داراى دو سیستم تنظیم به شرح زیر است :

۱ــ تنظیم شیر براى زمان باز شدن کامل آن
۲ــ تنظیم شیر براى مقدار جریان گاز

براى تنظیم زمان باز شدن کامل شیر باید درپوش ۱۵ را باز کرد و مانند شکل و با چرخاندن پیچ تنظیم، درجهت عکس عقربه هاى ساعت، زمان باز شدن کامل را کم کرد و برعکس.
شیر برقى تدریجى، بسته به میزان افت فشار ناشى ازعبور جریان گاز از آن،مى تواند در دبى هاى حجمى متفاوت عمل نماید.

به عنوان مثال، یک نوع شیر گاز تدریجى در اندازه 1/2 می تواند از 1/8 الى 60 متر مکعب در ساعت، گاز را از خود عبور دهد.

تعمیر مشعل

تعمیر مشعل

که این میزان، بسته به نوع محفظه احتراق و میزان هواى درنظر گرفته شده، مى تواند تنظیم گردد.

تنظیم مقدار جریان گاز به شرح زیر است: ابتدا پیچ استوانه اى قفل کننده، مطابق شکلهاى الف و ب کمى باز شود. سپس، با چرخاندن

فلکه تنظیم مقدارنهایى گاز ۱۳ مى توان درجهت عکس عقربه هاى ساعت میزان گاز عبورى را زیاد کرد و برعکس. بعد از تنظیم باید پیچ
۲ محکم گردد.

تنظیم شیر برقى مشعل گازسوز

۱ شیر دستى گاز ورودى به مشعل را به حالت باز قرار دهید.

۲ کلید فشار گاز را روى عدد  mbar ۵ میلى بار تنظیم کنید.

۳ به وسیلهٔ آب صابون از نداشتن نشت گاز، اطمینان حاصل کنید.

۴ پس از اطمینان از نداشتن نشتى در اتصالات و شیرآلات مشعل، درپوش شیر برقى را باز کنید.

۵ به وسیلهٔ درپوش شیر، زمان باز شدن کامل شیر را تنظیم کنید.

6 مشعل را روشن کنید.

۷ براى تنظیم شیر برقى جهت عبور جریان گاز به میزان مورد نیاز (که بستگى به نوع محفظهٔ احتراق و میزان هواى احتراق

تعمیر مشعل

تعمیر مشعل

دارد) باید پیچ قفل کننده (شمارهٔ ۲) را به وسیلهٔ پیچ گوشتى شل کنید

۸ سپس با چرخانیدن فلکهٔ تنظیم مقدار نهایى گاز (شمارهٔ ۱۳ از شکل ۲۵ ۵)، میزان گاز عبورى از شیر را تنظیم کنید.

۹ بعد از تنظیم میزان نهایى گاز عبورى از شیر، پیچ قفل کننده (شمارهٔ ۲) را محکم کنید.

سیم کشى مشعل گازسوز:

نقشهٔ گستردهٔ (شکل ۳۰ ۵) مربوط به سیم کشى داخل مشعل است، که توسط کارخانهٔ سازنده صورت گرفته است. شکل ۳۱ ۵ مربوط به سیم کشى خارج مشعل است که توسط نصّاب باید در محل اجرا گردد.

مراحل اجراى کار
۱ ارتباط تابلوى برق به مشعل را توسط کلید و یا فیوز اصلى قطع کنید.

۲ سر سیم هاى قسمت هاى مختلف مشعل از پایهٔ رله جدا شود. این کار توسط مربى کارگاه اجرا شود.

۳ مشعل را در سیم هاى مربوط به قسمت هاى مختلف مشخص نمایید و به ترمینال مربوط در پایهٔ رله مطابق شکل ۳۰ ۵ وصل کنید.

۴ سیم کشى بیرون مشعل را مطابق شکل ۳۱ ۵ اجرا کنید.

تعمیر مشعل

تعمیر مشعل

۵ پس از تأیید صحت سیم کشى توسط مربى کارگاه و در حضور وى، فیوز اصلى و کلید اصلى برق را درحالت وصل
قرار دهید و مشعل را روشن کنید.
در جدول ۲ ۵، عیوب، علل احتمالى و چگونگى رفع
عیب آنها را در مشعل گازى دمنده دار ملاحظه مى کنید.

 

عیوب مشعل گازسور:

برق وصل است ولى موتور مشعل روشن نمى شود:

علّت احتمالى

۱ شیر گاز بسته است.
۲ کلید فشار گاز روى فشارى بالاتر از فشار گاز شهر تنظیم شده است.
۳ مدار کلید فشار گاز قطع شده است.
۴ مدار کلید فشار هوا اتصالى کرده است.

طریقه رفع عیب

۱ شیر گاز را باز کنید.
۲ درجهٔ فشار کلید فشار گاز شهر را تنظیم کنید.
۳ مدار کلید فشار گاز را براى تداوم چک کنید.
۴ رله را بردارید و با استفاده از اهم متر، مدار کلید فشار هوا را چک کنید که اتصالى نداشته باشد.

موتور روشن مى شود و بعد از چند ثانیه رله اعلام خطر (رى ست) مى کند:

علّت احتمالى

۱ سیم الکترود (یون) حس شعله یا مدار آن به بدنهٔ مشعل اتصالى دارد.

طریقه رفع عیب

۱ کنترل رله را باز نمایید و با استفاده از اهم متر، اتصال مدار الکترود حس شعله را به بدنهٔ مشعل چک کنید.

موتور به طور دائم روشن مى ماند و هیچ اتّفاق دیگرى نمى افتد:

۱ اتصال فن به موتور باز شده است.
۲ مجراى ورودى هواى مشعل مسدود شده است.
۳ کلید فشار هواى مشعل روى فشار زیاد تنظیم شده است.
۴ مدار کلید فشار هواى مشعل قطع شده است.
۵ لولهٔ فشار هوا در داخل پوستهٔ مشعل قرار نگرفته است.
۶ در مواردى که کلید فشار هوا به صورت گریز از مرکز است:
الف. کوپلینگ کلید ساییده شده است.
ب.  میکروسوئیچ ها وصل نمى کند.
ج.  کلید فشار هواى مشعل خراب شده است.

طریقه رفع عیب

۱ کوپلینگ ارتباط بین موتور و فن خراب است و باید تعویض شود.
۲ دمپر تنظیم هواى ورودى را، که بسته است، باز کنید.
۳ کلید فشار هواى مشعل را تعویض نمایید.
۴ درجهٔ تنظیم را کم کنید و براى چک کردن، مدار کلید فشار کنترل هوا را بردارید و با استفاده از یک سیم
و با احتیاط موتور را روشن کنید. سپس با استفاده از اهم متر، مدار کلید فشار هوا را چک کنید.
۵ محل قطع شده را بیابید و رفع عیب کنید.
۶ کلید گریز از مرکز را به طریق زیر رفع عیب کنید:
الف. کوپلینگ و یا کلید گریز از مرکز را تعویض نمایید.
ب. کلید گریز از مرکز تعویض شود.
ج. کلید فشار هواى مشعل را تعویض نمایید.

پس از گذشت زمان تخلیهٔ اجبارى دیگ،مشعل روشن مى شود امّا پس از چند لحظه خاموش مى شود:

علّت احتمالى

۱ اتصالات فاز و نول جابه جا شده اند.
۲ مدار حس شعله قطع است.
۳ الکترود جرقه زن به بدنهٔ مشعل اتصال دارد.
۴ الکترودهاى جرقه زن در داخل شعله و در مجاورت الکترود حس شعله قرار دارد.
۵ الکترود حس کنندهٔ شعله در داخل شعله قرار ندارد.

طریقه رفع عیب

۱ محل آنها را تعویض کنید.
۲ محل قطع شده را بیابید و رفع عیب کنید.
۳ محل اتصالى را بیابید و رفع عیب کنید.
۴ الکترودهاى جرقه زن را به عقب بکشید تا به اندازهٔ چند میلى متر از شعله فاصله بگیرند.
۵ محل استقرار آن را اصلاح کنید.

پس از گذشت زمان تخلیهٔ اجبارى دیگ،مشعل جرقه مى زند و شیر باز مى شود امّا شعله روشن نمى شود:

علّت احتمالى

۱ نسبت اختلاط گاز و هوا درست نیست.
۲ الکترودهاى جرقه زن درست تنظیم نشده و درست جرقه نمى زنند.

طریقه رفع عیب

۱ دمپر هوا و شیر گاز را تنظیم کنید.
۲ محل استقرار جرقه ها را اصلاح کنید.

پس ازتخلیهٔ اجبارى دیگ، مشعل مشتعل مى شود اما بلافاصله خاموش و عمل تخلیه تکرار مى شود:

علّت احتمالى

1 درجهٔ کلید فشار هوا زیاد است.

طریقه رفع عیب

2 درجهٔ کلید فشار هوا را کم کنید.

مشعل مشتعل مى شود امّا پس از مدتى دوباره خاموش مى گردد:

علّت احتمالى

شعله به اندازهٔ کافى بلند نیست.

طریقه رفع عیب

عبور گاز را زیاد کنید.

پس از گذشت زمان تخلیهٔ اجبارى، مشعل جرقه نمى زند:

علّت احتمالى

۱ فاصلهٔ الکترود جرقه با بدنه زیاد است.
۲ ترانسفورماتور جرقه سوخته است.
۳ ولتاژ برق کم است.

طریقه رفع عیب

۱ فاصلهٔ آنها را تنظیم کنید.
۲ ترانس را تعویض کنید.
۳ در صورت نیاز یک عدد ترانس اتوماتیک در
مدار نصب کنید.

پس از گذشت زمان تخلیهٔ اجبارى، شیر گازباز نمى شود:

علّت احتمالى

۱ ولتاژ برق کم است.
۲ بوبین شیر سولونوییدى گاز سوخته است.

طریقه رفع عیب

۱ براى ولتاژهاى حدوداً کمتر از ۱۷۰ ولت این
اتفاق مى افتد. در صورت نیاز، یک عدد ترانس
اتوماتیک در مدار نصب کنید.
۲ بوبین شیر برقى را تعویض کنید.