تعمیر و نگهداری موتورخانه و تعنیرات انواع چیلر،بویلر،هواساز،پمپ،داکت اسپیلیت،اسپیلت

۵ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است

تعمیر چیلر

تعمیر چیلر

چیلر

چیلر

چیلر دستگاهی است که از طریق یکی از سیکل­ های تبرید و مبدل­ های حرارتی گرما را از یک مایع(معمولا آب) می زداید.

و برای خنک کردن تجهیزات برای مصارف تهویه مطبوع و صنعتی مورد استفاده قرار می دهد .

چیلرها معمولاً در دو نوع چیلر جذبی و  چیلر تراکمی ساخته می شوند .

شکل دیگر تقسیم‌ بندی چیلرها بر اساس شکل خنک شدن ماده مبرد است که به سه دسته آب خنک، هوا خنک و تبخیری تقسیم‌ بندی می‌شوند .

 

 

چیلر

چیلر

 

چیلر تراکمی

 

 

 

شرح کار چیلر تراکمی

در چیلر تراکمی گاز ابتدا توسط کمپرسور، متراکم می‌گردد.

این گاز سپس به کندانسور وارد شده توسط آب یا هوای محیط خنک شده و به مایع تبدیل می‌شود.

این مایع با عبور از شیر انبساط یا لوله موئین وارد خنک کننده (اواپراتور) می‌شود که در فشار کمتری قرار دارد،

این کاهش فشار باعث تبخیر مایع گردیده و مایع سردکننده با گرفتن حرارت نهان تبخیر خود از محیط، باعث ایجاد برودت در موادی که با قسمت

خنک کننده در ارتباط هستند می‌شود.

پس از آن گاز حاصل از تبخیر، به کمپرسور منتقل می‌شود. با عبور سریع بخار در خلاء کندانسور،به علت تبدیل بخار به آب و اختلاف حجم بین بخار و آب،

مایع ایجاد می‌گردد.

 

چیلر تراکمی

چیلر تراکمی

 

 

 

 

 

اجزای یک سیکل تبرید تراکمی و نحوه کارکرد آن به شرح زیر است:

 

1.کمپرسور:

کمپرسور چیلر

کمپرسور چیلر

کمپرسور قلب ىک سیستم تبرىد تراکمى است که با ایجاد اختالف فشار

موجب گردش ماده سرمازا درسیستم می شود.

کمپرسور بخار را از اواپراتور مکیده و دما و فشار آن را به حدی افزایش می‌دهد

که بتواند با عامل تقطیر معمولی تقطیر شود.

 

انواع کمپرسور:

1ــ کمپرسورهاى تناوبى

2ــ کمپرسورهاى سانترىفوژ (گرىز از مرکز)

3ــ کمپرسورهاى پیچی( اسکرو)

4ــ کمپرسور طومارى (اسکرول)

 

2.کندانسورها

 

کندانسور

کندانسور

 

ماده سرمازا پس از تراکم در کمپرسور وارد کندانسور می شود گرمایی که از

کندانسور دفع می شود.

معادل مجموع گرمای جذب شده در اواپراتور و گرمای حاصل از تراکم (کار

مکانیکی)میباشد .

در کندانسور گرمای گاز داغ به هوا یا آب انتقال می یابد و تبدیل به مایع میشود.

گاز داغ ابتدا در کویل های اولیه تا دمای اشباع خنک می شود و سپس در دمای ثابت به حالت مایع در می آید .

 

انواع کندانسور

 

کندانسورها به طورکلى سه نوع هستند:

 

1ــ کندانسر هوایی

2ــ کندانسر آبى

3ــ کندانسر تبخیرى

در کندانسرهاى هوایى براى تقطیر گاز مبرد از هوا استفاده مى کنند.

 

دو نوع کندانسر هوایى وجود دارد که عبارت است از:

 

1ــ کندانسر هوایى با جریان طبیعى 2ــ کندانسر هوایى با جریان اجبارى در کندانسرهاى آبى از آب °C15 تا C°32  انتقال گرما استفاده مى شود.

 

انواع کندانسرهاى آبى عبارت اند از:

 

1ــ پوسته و لوله

2ــ پوسته و کویل

3ــ لوله داخل لوله (دو لوله اى)

 

برج خنک کننده

 

برج خنک کننده آبگرم خروجى از کندانسور را خنک مى کند تا مجددا در کندانسر مورد استفاده قرار گیرد.

3.شیر انبساط

 

مقدار مناسبی از مبرد را به اواپراتور می‌رساند و فشار آن را طوری کاهش می‌دهد که مایع بتواند در دمای پایین مورد نظر، تبخیر شود.

کار شیر انبساط خودکار حس کردن فشار داخلى اواپراتور و باز و بسته کردن مسیر جریان براى ایجاد یک فشار ثابت در اواپراتور است.

فشار خروجى شیر انبساط همان فشار ورودى اواپراتور به زیر دیافراگم وارد مى شود و شیر را در جهت بسته شدن حرکت مى دهد.

و فشار فنر از بالا بر دیافراگم وارد مى شود و در جهت باز شدن شیر عمل مى کند.

 

4.لوله مویین

 

لوله هاى مویین ساده ترین کنترل کننده ایع مبرد مى باشند. که لوله هاى مویین ساده ترین کنترل کننده شامل یک لوله با طول معین و قطر کم است

که در ورودى اواپراتور نصب مى شود.

چون لوله مویین و کمپرسور به طور سرى در سیستم بسته شده اند بنابراین ظرفیت جریان در لوله الزاما برابر ظرفیت تخلیه کمپرسور است.

در نتیجه براى کار مؤثر سیستم، طول و قطر لوله مویین باید متناسب با ظرفیت تخلیه کمپرسور باشد.

انتخاب صحیح لوله مویین بستگى به دو عامل طول لوله و قطر لوله دارد. همان کارى که یک لوله مویین کوتاه با قطر کم مى تواند انجام دهد لوله مویین

بلند با قطر بزرگ تر نیز انجام مى دهد.

لوله با قطر بزرگ تر ترجیح داده مى شود زیرا احتمال گرفتگى لوله مویین کمتر است.

یکی از مزایاى لوله مویین این است که به هنگام خاموشى کمپرسور، جریان مبرد از سمت فشار زیاد سیستم به سمت فشار کم ادامه مى یابد

تا تعادل فشار در سیستم برقرارشود. بنابراین کمپرسور بى بار راه اندازى مى شود.

اواپراتور

یک مبدل حرارتی است که امکان انتقال انرژی حرارتی مایع  به گاز مبرد را فراهم می­ کند. در طول تغییر حالت مایع  به گاز، مبرد بدون تغییر دما مقدار

زیادی حرارت را جذب می­ کند. اواپراتورها از نظر ساختمان به 3 دسته زیر تقسیم می‌شوند :

  1. پوسته و لوله
  2. صفحه‌ای
  3. اواپراتورهای فین دار
اواپراتور چیلر

اواپراتور چیلر

 

 

 

 

 

 

 

چیلر جذبی

 

سیستم تبرید جذبى از نظر تقطیر ماده سرمازا در فشار و دماى بالا و تبخیر آن در فشار و دماى کم و گرفتن گرما از ماده اى که باىد سرد شود شبیه

سیکل تبرید تراکمى است.

تفاوت عمده و اصلى بین سیستم تبرید جذبى و سیستم تبرید تراکمى در چگونگى انتقال ماده سرماساز از سمت فشار کم به سمت فشار زیاد

سیستم است.

در سیستم تبرىد تراکمى براى این منظور از کمپرسور استفاده مى شود درحالى که در سىستم تبرید جذبى

براى انتقال بخار کم دما و کم فشار از یک فرآیند شیمیایى استفاده مى شود.

دومین تفاوت عمده بىن سیستم تبرید جذبى وسیستم تبرید تراکمى درنوع ماده سرمازا مى باشد.

ماده سرمازاى مورد استفاده درسیستم هاى تراکمى هالوکربن ها درانواع مختلف مى باشد.

در حالیکه ماده سرمازاى مورد استفاده در سیستم جذبى آب است.

 

اصول کار سیستم های جذبی

چیلر جذبی

چیلر جذبی

 

اصول کار سیستم های جذبی یا چیلر جذبی بر اساس گرمای نهان تبخیر

می باشد .

هرگاه مایعی تبخیر شود مقداری گرما از اطراف خود می گیرد.

مانند الکل که وقتی روی دست میریزیم دستمان خنک می شود.در چیلر

جذبی مایع مبرد اب معمولی می باشد.

آب در فشار  اتمسفر در 100 درجه سانتی گراد اب به جوش می اید در فشار

1 اتمسفر اب در دمای 4.5 درجه سانتی گراد به جوش می اید.

در سیستم چیلر جذبی از مایع لیتیوم بروماید به دلیل قدرت جذب بخار عالی

اب ،غیر سمی بودن ،غیر قابل انفجار بودن و نداشتن ترکیبات مضر استفاده

می شود.

در سیستم چیلر جذبی اواپراتور و جذب کننده(لیتیوم بروماید) در داخل یه پوسته قرار میگیرند.

مانند شکل سیکل اب در فشار کم و در دمای 4.5 درجه سانتی گراد اواپراتور تبخیر میشود و بر طبق قانون نهان تبخیر گرما گیر می باشد.

ما ابی را که میخواهیم در فن کویل یا هواساز استفاده کنیم در اواپراتور به وسیله کویل عبور می دهیم به این ترتیب گرمای اب گرفته می شود و اب

خنک می شود .ما از این اب خنک شده برای خنک کردن هوا استفاده میکنیم در ادامه با توجه به سیکل بخار اب به سمت جذب کننده می رود

و توسط لیتیوم بروماید جذب می شود.

ما برای اینکه اب ۴.۵ درجه خنک شده اواپراتور بتواند اب داخل کویل را بیشتر خنک کند از یک پمپ مبرد استفاده میکنیم که آب را بر روی کویل میرزد و

راندمان را افزایش می دهد.

همینطور در قسمت جاذب برای اینکه لیتیوم بروماید بتواند بیشتر بخار اب را جذب کند از یک پمپ مایع جاذب استفاده میکنیم که اب را در قسمت جذب

کننده اسپره می کند.

تا اینجای کار ما به هدفمان رسیدیم و آب را خنک کرده ایم ولی ما دو مشکل جدی داریم.

محلول لیتیوم بروماید وقتی مرتبا بخار آب را جذب کند رقیق می شود و پس از مدتی قدرت خود را از دست می دهد.

مایه مبرد که آب میباشد مرتبا تبخیر می شود و تمام می شود.

برای رفع مشکل ما یک دستگاه ژنراتور به چیلر اضافه میکنیم که لیتیوم بروماید ضعیف شده را به وسیله پمپ از قسمت جاذب دریافت میکند.

در ژنراتور به وسیله بخار یا اب داغ یا دمای مستقیم بخار لیتیوم بروماید جوشده و بخار اب از ان جدا می شود

بنابر این محلول باقی مانده غلیط است و قوی سپس به سمت جذب کننده ارسال می شود.

برای رفع مشکل دوم به سیستم فوق یک دستگاه کندانسور(تقطیر کننده) اضافه میکنیم تا بخار اب خارج شده در ژنراتور بتواند وارد کندانسور شده و

تقطیر شود و به به اواپراتور برگردد.

تا اینجا چیلر ما مشکلی ندارد ولی برای بالا بردن راندمان یک مبدل گرمایی بین ژنراتور و جذب کننده قرار میدهیم تا از طرفی محلول رقیق از جذب کننده

به سمت ژنراتور را گرم کند و از طرف دیگر محلول غلیظ که بر میگردد را خنک کند.

همینطور یک کویل در قسمت جذب کننده قرار می دهیم و اب برج خنک کننده را از ان عبور می دهیم تا لیتیوم بروماید خنک شود هرچه لیتیوم بروماید

سرد تر و غلیظ تر شود قدرت جذب کننده بیشتری دارد.

ابی که از طرف برج خنک کننده می اید را در کندانسور هم می چرخانیم تا عمل تقطیر را انجام دهد.

معایب چیلر جذبی:

فشار خیلی پایین: نگهداری مطمئن اواپراتور در فشار خیلی پایین دشوار است به طوری که آب بتواند در دمای 4.5 سانتی گراد بجوشد.

کمترین و کوچکترین نشتی باغث کاهش ظرفیت سیستم می شود.

خوردگی: محلول لیتیوم بروماید یک نوع آب نمک است اگر هوا به داخل سیستم نفوذ کند لیتیوم بروماید سریعا قسمت های فولادی را میخورد و

سیستم غیر فعال می شود.

کریستالیزاسیون :عمل تغییر حالت محلول از مایع به جامد است که باعث گرفتگی مسیر جریان محلول می شود.برای برطرف کردن ان بایستی لوله ی

گرفته شده را گرما داده تا مسیر باز شود.

تبدیل ظرفیت چیلر

 

دستگاه ها ىسرد کننده باید داراى یک سیستم تعیین ظرفیت باشند تا امکان مقایسه آنها وجود داشته باشد.

براى اندازه گیرى قدرت سرمایى در دستگاه هاى سرد کننده کوچک از وات و در دستگاه هاى بزرگ تر از کیلو وات استفاده مى شود.

براى ارزیابى قدرت دستگاه هاى سرد کننده واحد دیگرى وجود دارد و به زمانى برمى گردد که از یخ براى سردکردن استفاده مى کردند.

در اىن روش قدرت سرمایى دستگاه هاى کوچک را به بى تى یو در ساعت و قدرت سرمایى دستگاه بزرگ تر را به تن سرمایى مى سنجند.

یک تن سرمایى معادل سرمایى است که یک تن یخ در اثر ذوب شدن در 24 ساعت تولید مى کند و معادل 12000 بى تى  و در ساعت است.

هر تن تبرید چند کیلووات است؟

تن تبرید BTU/hr 12000=1TR

تن تبریدKcal/hr 3000=1TR

تن تبرید3500W = 3480 W=1TR

تن تبریدKW 3.5 = 1TR

تعمیر چیلر تراکمی

تجهیزات و سیستم های کنترلی چیلر تراکمی عبارت اند از :

1.ترموستات

2.اویل پرشر

3.های اند لو پرشر

4.آنتی فریز

5.فلوسوییچ

6.بیمتال و محافظ کمپرسور

7.سرویس ولو

8.چارژینگ ولو

9.فیلتر درایر FILTER- DRYER

10.سلونوئید ولو

11.سایت گلاس

 

1.ترموستات

ترموستات چیلر

ترموستات چیلر

عملکرد این ترموستات شبیه ترموستات‌ های قطع و وصل تابستانی یا زمستانی می باشد.

با این تفاوت که این ترموستات‌ها دارای دو،سه و یا چهار میکروسوییچ بوده و دامنه قطع و وصل هر میکروسوییچ با میکروسوییچ مشابه متفاوت می

باشد.

هر میکروسوییچ در درجه حرارت مشخصی قطع و وصل می‌شود.

یعنی اینکه هر مرحله از یک ترموستات چند مرحله ای خود ترموستاتی است برای کنترل درجه حرارت تنظیم شده است.

در سیستم های برودتی و چیلرهایی که دارای سیستم تغییر ظرفیت می باشند می توان با ترموستات چند مرحله ای تعداد کمپرسور های زیر بار را

کنترل نمود.

و یا اینکه با استفاده از سیستم بی بار کننده(unloader) ظرفیت برودتی را کاهش داد.

امروزه ترموستات مرحله ای در انواع میکروسوییچی و الکترونیکی موجود می باشند.

ترموستات مر حله ای دارای یک حساسه و تعدادی کلید که هر کدام در یک دمای مشخص عمل می کنند .

ترموستات تدریجی 1) یک مقاومت متغیر 135 اهمی 2) دارای سه ترمینال R (سر مشترک) B وW (دو سر مقاومت)

در ترموستات‌های چند مرحله ای نکات زیر در نظر گرفته شده است:

1ـ برای تمامی میکروسوئیچ ها فقط از یک سنسور مشترک استفاده می‌گردد.

2ـ پیچ تنظیم رنج نیز مشترک بوده و تنظیم آن برای آخرین مرحله قطع می باشد.

مثلاً اگر رنج یک ترموستات چهار مرحله ای را روی عدد 35ocتنظیم کنید. این بدان معنی است که آخرین مرحله (مرحله چهارم) در 35oc قطع

می‌شود.

3ـ دیفرنشیال آنها مشترک است و با تغییر مقدار دیفرانشیال تمام مراحل بطور یکنواخت تغییر می کنند.

 

دیفرنشنال:

عبارت است از اختلاف بین قطع و وصل یک کنترل کننده درجه حرارت ، فشار ، رطوبت و … می باشد.

که مقدار آن بستگی به نوع کنترل کننده دارد یعنی مقدار دیفرشنال ممکن است به مقدار رنج اضافه و یا از آن کسر شود

بعنوان مثال یک ترموستات زمستانی (گرمایشی) اگر روی 80 c تنظیم شده باشد (نقطه قطع) و دیفرنشیال آن روی عدد 15 تنظیم شده باشد

این ترموستات در80 c مدار را قطع می کند و در 65 c 15-80 مدار را وصل می کند . و اگر ترموستات تابستانی (سرمایشی ) روی عدد 25 تنظیم شده

باشد

و دیفرنشیل آن روی عدد 15 ست شده باشد این ترموستات در 25 c مدار را قطع می کند و در (40c (25+15 مدار را وصل می کند.

به عبارت دیگر در ترموستات زمستانی مقدار دیفرنشیال از مقدار رنج کم می‌شود ولی در ترموستات تابستانی مقداردیفرنشیال به مقدار رنج اضافه

می‌شود.

به همین ترتیب در کنترل های فشار زیاد و فشار کم و … و یا اگر کنترل کننده ایی مجهز به پیچ تنظیم (Cut out) و پیچ تنظیم (Cut in) باشد (Cut out)

به معنی قطع مدار (رنج) و(Cut in) به معنی وصل مدار می باشد. درنتیجه دیفرنشیال از تفاضل Cut out و Cut in به دست می آید.

از آنجا که کمپانی هانیول بزرگترین تولید کننده سیستمهای کنترل و ترموستات است این نوع ترموستات نیز در سبد کالای کمپانی هانیول موجود

میباشد.

T775b2040 1 ترموستات مرحله ای هانیول اصلی

ترموستات مرحله ای چیلر دیجیتال هانیول

ترموستات چهار مرحله ای چیلر T775B2040 هانیول

مشخصات:

– ولتاژ تغذیه :

24 ولت یا 220 ولت متناوب .

– میزان کنترل دما :

40 – الی 120 درجه سانتی گراد .

– تعداد سنسور ورودی :

سنسور داخلی 1 عدد ، سنسور خارجی 1 عدد .

– تعداد خروجی :

4 خروجی رله مرحله ای یا 2 خروجی تدریجی سه وضعیتی .

مدل : هانیول T775B2040

 

2.اویل پرشر

 

اویل پرشر چیلر

اویل پرشر چیلر

 

 

این وسیله جهت کنترل کردن مداوم فشار روغن کمپرسور می‌باشد. اگر در کمپرسور فشار روغن نباشد باعث صدمه دیدن آن می‌شود.

کنترل روغن دارای دو لوله موئین می‌باشد که یکی از آنها به قسمت ساکشن (مکش) کمپرسور و دیگری به قسمت فشار روغن کمپرسور متصل

می‌شود.

بین فشار مکش کمپرسور و فشار روغن باید حداقل ۱۰ psi فشار باشد در غیر این صورت کنترل روغن فرمان قطع می‌دهد.

هنگامی که کنترل روغن احساس کند که فشار زیر ۱۰ psi است یک هیتر درداخل کنترل روغن شروع به گرم شدن می‌شود و پس از تقریباً ۹۰ ثانیه

حرارت هیتر باعث قطع شدن جریان شده و کمپرسور خاموش می‌شود.

اویل پرشر سوئیچ دانفوس از کمپرسور در مقابل کمبود روغن محافظت می‌کند.

به این طریق که درصورتی‌که کمبود روغن رخ دهد این سوئیچ اختلافی کاهش فشار را احساس کرده و پس از مدت کوتاهی کمپرسور را خاموش

می‌کند.

ساختمان و عملکرد کلیدهای کنترل فشار روغن تقریبا مشابه اند. همانطور که درشکل مشاهده می شود.

قسمت مکانیکی از دو آکاردیون  (below)که یکی توسط لوله رابط به مکش کمپرسور(LP) و یکی به رانش اویل پمپ متصل می گردد

و این دو توسط یک سیستم مکانیکی روی یک میکرو سوییچ(N.C) , اختلاف فشار را میرسانند. قسمت دیگر, هیتر 115 ولت میباشد که در کنار یک المان

حرارتی بی متال قرار دارد.

یک مقاومت افت ولتاژ نیز با هیتر سری شده  به طوری که اگر در شبکه 230 ولت قرار گیرد ولتاژ دریافتی هیتر همان V115 باشد و یک دکمه ریست که

اگر بی متال مدار را قطع نمود مجددا وصل نگردد تا بصورت دستی ریست گردد.

نحوه عملکرد آن به این صورت است که با استارت کمپرسور اویل پمپ نیز توسط روتور کمپرسور حرکت می کند.

تاخیر زمانی درکنترل کننده فشار روغن اجازه میدهد که کمپرسور 80 تا 120 ثانیه با فشار روغن کمتری کار ند.

اگر چنانچه اختلاف فشار بین مکش ودهش اویل پمپ بیشتر از میزان ست شده برسد,

سوییچ اختلاف فشار باز شده و هیتر همچنان سرد باقی می ماند وکنتاکت   (L.M) که یک بی متال حرارتی است بسته باقی می ماند

وکمپرسور به کارش ادامه میدهد ولی اگر چنانجه اختلاف فشار به اندازه ست شده نرسد,

کلید اختاف فشار وصل شده و جریان از هیتر H عبور کرده و پس از مدتی بی متال گرم شده و کنتاکت ایمنی M.L باز میشود و کمپرسور متوقف می

شود.

تا اینکه بعد از برطرف شدن عیب توسط سرویس کار دکمه ریست فشار داده شود و کمپرسور مجددا به کارش ادامه دهد.

لازم به ذکر است در شبکه 220 ولت باید از پایانه 230 یا 240 کلید اطمینان روغن و در شبکه های 110 ولت باید از پایانه 115 یا 120  کلید اطمینان

روغن استفاده کرد.

3.های اند لو پرشر

 

های اند لو پرشر چیلر

های اند لو پرشر چیلر

این وسیله جهت کنترل کردن فشار دستگاه می‌باشد، دو لوله موئین در این کنترل وجود دارد که لوله LP را به قسمت مکش کمپرسور متصل کرده و

لوله HP را به قسمت فشار بالا در سیستم چیلر کمپرسور باید با فشار مکش و دهش معینی کار کند.

هرگاه از این فشار کمتر یا بیشتر شود این کنترل عمل کرده و دستگاه را خاموش می‌کند. کنترل فشار بالا و پایین قابل تنظیم می‌باشد.

در چیلر تراکمی با کندانسور آبی معمولاً فشار پایین را روی ۳۰ psi و فشار بالا را روی psi ۲۲۰ و با کندانسور هوایی فشار پایین را روی ۴۰ و فشار بالا

را روی ۲۵۰ psi می‌توان تنظیم کرد.

اگر کمپرسور بر اثر فشار بالا قطع شود باید از سیستم رفع عیب شده و کلید ریست را فشار دهیم ولی اگر بر اثر فشار پایین قطع شود دوباره بر اثر

افزایش گاز دستگاه روشن می‌شود.

 

4.آنتی فریز

آنتی فریز چیلر

آنتی فریز چیلر

 

آنتی فریز به منظور جلوگیری از یخ زدن اواپراتور به کار می رود.

با توجه به اینکه آب در دمای 4 درجه سانتیگراد شروع به افزایش حجم و یخ زدن می نماید که این مساله برای اواپراتور چیلر خطرناک بوده و باعث

ترکیدگی لوله ها و صدمه دیدن ان می گردد لذا لازم است از آن در مقابل یخ زدگی محافظت نمود لذا از یک ترموستات آنتی فریز که معمولا روی 5 درجه

سانتیگراد تنظیم می شود استفاده می گردد.

که در صورت عمل نکردن ترموستات اصلی چیلر به هر دلیل کمپرسور چیلر را خاموش می نماید .

در سیستم های تبرید با اواپراتور آبی، در صورتی که مسیر جریان مسدود گردد و یا پمپ های آب دچار خرابی شود و به هر صورت دبی اب کاهش یابد

و فلوسوئیچ به هر علت عمل نکند ، احتمال یخ زدگی و شکستگی لوله ها بسیار محتمل است در این شرایط ترموستات انتی فریز از سیستم

محافظت می نماید و مانع از وارد آمدن خسارت به مجموعه میگردد.

بالب این ترموستات در سردترین نقطه اواپراتور آبی در قسمت زیرین اواپراتور نصب می گردد چرا که آب سرد بدلیل بالاتر بودن وزن مخصوص در قسمت

پائین اواپراتور جای دارد و پدیده یخ زدگی از این ناحیه شروع میشود.

  کنتاکت های NC این ترموستات در مدار فرمان به صورت سری با کنترل کننده های ایمنی متصل می گردد و در صورت عمل نمودن این کترل کننده

کمپرسور بلافاصله خاموش شده و سیستم اجازه ادامه فعالیت پیدا نمی کندتا زمانی که اپراتور در محل حاضر شود و دکمه ریست را فشار دهد.

نقطه تنظیم ترموستات انتی فریز 3 الی 5 درجه بالاتر از نقطه انجماد سیال میباشد.

نکته : در دستگاه هایی که دارای چند اواپراتور می باشند برای هریک از اواپراتور ها نصب یک عدد آنتی فریز مستقل ، الزامی می باشد.

در شرایطی که سیستم تبرید برای مصارف زیر صفر طراحی شده باشد لازمست در ترکیب سیال عامل از اتیلن گلیکول استفاده نمود

تا دمای انجماد آب کاهش یابد. در این شرایط می توان رنج تنظیم ترموستات انتی فریز را تا دماهای زیر صفر درجه پائین آورد.

علل اصلی تحریک شدن ترموستات انتی فریز در مدار:

 

1-    کاهش دبی جریان آب پمپ

2-    گرفتگی صافی های پمپ

3-    پائین بودن دبی آب پمپ ها

4-    کاهش بیش از حد فشار LP

5-    تنظیم ترموستات اصلی دستگاه روی دماهای پائین

6-     تنظیم اشتباه ترموستات انتی فریز

 

5.فلوسوییچ

 

فلوسوئیچ چیلر

فلوسوئیچ چیلر

همانطور که می دانیم در بسیاری از تجهیزات همچون پمپ ها حضور سیال ضروری است بدین معنی که عدم حضور سیال سبب خرابی و آسیب آن

تجهیز شده و خارج شدن خط از سرویس می شود. حضور یا عدم حضور سیال را در سیستم ها توسط ابزاری به نام فلوسویئچ مشخص می شود.

این سویچ وظیفه تشخیص جریان در لوله های آب برج خنک کن و سیستم را دارد در صورتی که جریان در لوله ها برقرار نباشد از روشن شدن دستگاه .

در صورت روشن بودن دستگاه با قطع جریان فرمان خامش شدن دستگاه را صادر می نماید .معمولا برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی پمپ های برج

و پمپ های آب سیستم را با مدار راه اندازی دستگاه اینتر لاک می نمایند .

 

فلوسوئیچ ها به طور کلی به سه دسته تقسیم بندی می شوند:

· پیستونی
· شاتل(shuttle)
· پره ای

در فلوسوییچ پیستونی حرکت سیال سبب حرکت یک پیستون شده  وحرکت این پیستون سبب ایجاد یک میدان  مغناطیسی و عمل کردن سوییچ می

شود.

یک فنر نیز در کنار این پیستون وظیفه برگشت پیستون به هنگام کاهش جریان را دارد. این فلوسوییچ ها معمولا برای جریان های با دبی پایین

مورد استفاده قرار می گیرند.

نوع دیگر فلو سوییچ ها ، فلو سوییچ های شاتل می باشد که با مکانیزمی شبیه  فلو سوییچ های پیستونی و تنها با ساختاری کمی متفاوت عمل می

کنند. این نوع فلو سوییچ ها در دبی بالاتری نسبت به فلو سوییچ های قبل عمل می کنند.

نوع دیگر فلو سوییچ ها که به نسبت فلو سوئیچ های قبلی رواج بیشتری در صنایعی چون HVAC دارند، فلوسوئیچ های پره ای (Vane/Paddle flow

switch) هستند.

در این نوع از فلو سوئیچ ها  همانطور که از نام آن ها پیداست جریان سیال سبب حرکت پره ها شده و سوییچ با این حرکت عمل می کند.

 

6.بیمتال و محافظ کمپرسور

بیمتال چیلر

بیمتال چیلر

بیمتال چیلر

بیمتال چیلر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بی‌متال از دو فلز غیر همنام به هم چسبیده تشکیل شده است که با اضافه شدن جریان نرمال برق دراین فلزات گرمایی کمی بوجود می‌آید.

این گرما باعث انبساط طولی فلزات می‌شود و چون ضریب انبساط طولی آنها متفاوت می‌باشد، باعث حرکت بی‌متال به یک طرف می‌شود،

از این حرکت در کنترل‌های برق استفاده کرده و بوسیله آن می‌توان جریان برق را قطع و یا وصل کرد.

حرکت بی‌متال ممکن است تدریجی و یا با استفاده از یک صفحه فلزی ممکن است سریع باشد.

اورلد

یک کلید محافظ جریان اضافی میباشد.این قطعه یک وسیله حفاظتی است که هنگامی که جریان بیشتر از حد مجاز کمپرسور از آن عبور کند

و یا در اثر اختلال پیش آمده ، کمپرسور بیش از اندازه گرم شود جریان برق را  قبل از اینکه به سیم پیچ موتور صدمه ای برسد قطع میکند.

بعضی اورلود ها داخل موتور و در گرمترین محل داخل سیم پیچ موتور نصب میشوند که به اورلود داخلی معروف است و بسته به طراحی کمپرسور ،در

اکثر کمپرسور ها چه کوچک وچه بزرگ نصب میشود.

اورلود در کمپرسورهای تکفاز به صورت سری با مدار ولتاژ کمپرسور نصب میشود به طوری که تمام جریان مورد نیاز برای کار کمپرسور از داخل اورلود

عبور میکند واورلد نیز به بالاترین قسمت بدنه کمپرسور نصب می گردد.

بنابراین به هر دلیلی که کمپرسور جریان بیش از حد بکشد و یا کمپرسور از حد معمول بیشتر گرم شود، اورلود اجازه عبور جریان را نخواهد داد و

کمپرسور از مدار خارج میشود.

در کمپرسور های بزرگتر از 3 تن اورلود داخلی توانایی حمل تمام جریان مصرفی کمپرسور را ندارد لذا باید بصورت سری با مدار کنترل بسته شود

و کمپرسور را از طریق مدار فرمان کنترل کند.

این اورلود ها  فقط از طریق حس گرمای سیم پیچ کمپرسور از آن حفاظت میکنند.

بنابراین به هر دلیل که گرمای سیم پیچ کمپرسور بالا رود،دستور قطع برق بوبین کنتاکتور توسط اورلود داخلی صادر میشود و در نتیجه کمپرسور از مدار

خارج میشود.

در اورلود داخلی با پایین آمدن گرما ی سیم پیچ ،پلاتینهای اورلود بسته شده و کمپرسور شروع به کار میکند.

( البته بستگی به مدار فرمان موتور دارد و ممکن است طراحی مدار بگونه ای باشد که جهت روشن شدن مجدد کمپرسور ،نیاز به استارت دستی باشد.)

برخی از اورلود ها خارجی هستند . اورلود های خارجی عموماً از نوع بیمتالی هستند ودر مقابل دما و جریان موتور حساس می باشند .

اورلود های بیمتالی در دو نوع طراحی و ساخته می شوند.

1- موتور کمپرسور را مستقیماً از مدار خارج می کنند یعنی در مدار ولتاژ موتور کمپرسور هستند و در صورت عمل کردن به صورت مستقیم کمپرسور را

خاموش می کنند .

2-موتور کمپرسور را به صورت غیر مستقیم از مدار خارج میکنند یعنی در صورت عمل کردن مدار کنتاکتور یا استارتی را باز کرده و کمپرسور را خاموش

می کنند .

در کمپرسور یخچال های خانگی وبسیاری ازکولرهای پنجره ای واسپیلت ها اورلود ها عموماً به شکل بیمتالی هستند که شامل یک تیغه بیمتال و یک

مقاومت (هیتر) هستند .

این دو به صورت سری به همدیگر متصل شده اند و تمام جریان کمپرسور از آن ها عبور میکند .

وقتی که کمپرسور جریان بیش از حد از بکشد مقاومت داخل اورلود داغ شده و کلید بیمتال باز میشود ( باز شدن کلید بیمتال همراه با صدای تیک می

باشد ).

در  درجه حرارت 105درجه سلسیوس قطع و در 61 درجه سلسیوس وصل میشود . اورلود در حدود یک تا دو دقیقه شاید کمی بیشتر ریست خواهد شد

و کمپرسور دوباره روشن می شود.

7.سرویس ولو

سرویس ولو یا شیر سرویس بعد از کندانسور و در ابتداری لوله مایع قرار دارد و زمانیکه احتیاج به بستن مدار مایع برای منظورهای مختلف مثل تعمیر و

سرویس کردن فیلتر درایر یا شیر شک کن)، سلونوئید ولو سایت گلاس شیر انبساط نصب می‌شود.

مغناطیسی و یا جمع کردن مایع مبرد در کندانسور و یا علتهای دیگری باشد.

می‌توان با بستن این شیر حرکت مایع مبرد را متوقف کرد و قطعه مورد نظر را تعمیر و یا تعویض کرد.

8.چارژینگ ولو

 این شیر جهت تغذیه و شارژ مبرد به داخل سیستم چیلر استفاده می‌شود و بدنه آن از جنس برنج چکش کاری شده است.

دسته سوپاپ آن بصورت چهار گوش و آچار خور تهیه گردیده است.

9.فیلتر درایر FILTER- DRYER

فیلتر درایر

فیلتر درایر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فیلتر درایر از دو قسمت فیلتر و درایر به معنی خشک کن تشکیل شده است.

در زمان ساخت چیلر و یا راه‌اندازی ابتدایی و یا بعداً ممکن است مقداری پلیسه و یا براده و یا کثافت در داخل سیستم وجود داشته باشد که این

ضایعات بوسیله فیلتر متوقف می‌شود و اجازه پیدا نمی‌کنند که در داخل سیستم گردش کنند و احیاناً به کمپرسور و یا قطعات دیگر چیلر خسارت

وارد کنند.

درایر یا خشک کننده قسمت دیگر فیلتر درایر می‌باشد که ماده جذب رطوبتی می‌باشد که در مسیر گاز مبرد قرار داده می‌شود تا رطوبت موجود در مبرد

را جذب کند و بیشتر در چیلرهای که با ماده مبرد فریون 22 کار می‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عدم رطوبت در دستگاه چیلر حائز اهمیت می‌باشد. زیرا چنانچه رطوبت در سیستم وجود داشته باشد.

در فشارهای پایین تقطیر گشته و بصورت مایع در می‌آید و همراه با گاز وارد کمپرسور می‌شود و این امر باعث شکستن سوپاپ‌ها و از بین رفتن سیلندر

و پیستون و از آب بندی انداختن کمپرسور می‌شود.

علاوه بر این باعث زنگ زدگی قطعات و همچنین باعث یخ زدگی در شیر انبساط و مسدود شدن مسیر جریان گاز می‌شود.

 

10.سلونوئید ولو

سلونوئید ولو

سلونوئید ولو

در مدار چیلر سلونوئید ولو یا شیر مغناطیسی سر راه مایع مبرد قبل از اواپراتور کار می‌گذارند.

این شیر توسط برق مسیر مایع مبرد را باز و بسته می‌کند. زمانیکه برق چیلر قطع شود شیر بسته می‌شود و جریان مایع مبرد متوقف می‌گردد.

همچنین در موقع خاموش کردن چیلر در وهله اول برق سلونوئید ولو قطع می‌شود و عمل پمپ دان کردن خود به خود انجام می‌شود.

 

 

 

 

 

 

11.سایت گلاس

سابت گلاس

سابت گلاس

جهت تشخیص مقدار ماده مبرد دستگاه از یک شیشه رؤیت که در مسیر مبرد نصب می‌شود استفاده می‌کنند.

چنانچه مقدار ماده مبرد کم باشد در مایع حبابهایی دیده می‌شود که با اضافه کردن گاز به سیستم این حبابها از بین می‌رود.

بعضی از سایت گلاس‌ها مجهز به رطوبت سنج می‌باشد که رطوبت درون سیستم را با تغییر رنگ دادن نشان می‌دهد. جنس سایت گلاس‌ها اغلب از

برنج می‌باشد .

 

 

عیب یابی سیستم چیلر تراکمی

 

کمپرسور روشن نمیشود

 

1. سوئیچ وصل نیست.

2. فیوز سوخته یا برداشته شده است.

3. آورلد کمپرسور عمل کرده.

4. در سیم کشی قطعی وجود دارد.

5. در سیستم کنترل قطعی وجود دارد.

6. کنترل بعلت سرما قطع کرده (ترموستات).

7. در سیم کنترل اشکال وجود دارد.

8. سیسم کشی ها اشتباهی یا خرابی دارد.

کمپرسور روشن نمی شود ولی در مدار کنترل حفاظت آلارم است

 

1. سیم کشی اشتباهی یا قطعی دارد.

2. افت ولتاژ در مدار زیاد است.

3. نقص در خازن راه انداز.

4. رله کنتاکت بسته و چسبیده است.

5. موتور کمپرسور اتصال کوتاه شده.

6. های پرشر قطع کرده است.

7. مکانیسم داخلی کمپرسور (اورلد) قطع کرده است.

8. فشار روغن کمو سوئیچ آن قطع کرده است.

کمپرسور استارت می خورد ولی روی دور آرام نمی

 

1. اشتباه در سیم کشی وجود دارد.

2. افت ولتاژ زیاد است.

3. رله در حالت باز است.

4. خازن راه انداز خراب است.

5. ظرفیت خازن کم و یا خراب است.

6. موتور کمپرسور دارای اتصال کوتاه یا قطعی است.

7. مکانیسم داخلی کمپرسور خرابی یا قطعی دارد.

کمپرسور استارت می خورد و کار می کند ولی اورلد عمل می کند

 

1. آمپر اضافی از مدار کنترل گذشته و فیوز را سوزانده است.

2. افت ولتاژ در سیستم بالاست.

3. حفاظت و آورلد قطع کرده است.

4. ایراد در خازن است.

5. های پرشر قطع کرده است.

6. گاز برگشتی به کمپرسور داغ و کمپرسور داغ شده است.

7. موتور کمپرسور اتصال کوتاه و یا عیب دارد.

8. بلبرینگ یا پیستون کمپرسور گریپاژ کرده است.

کمپرسور استارت می خورد ولی زود خاموش می شود

 

1.یکی از آورلدها قطع کرده است.

2. ترموستات فرمان قطع داده است.

3. های پرشر مدار را قطع کرده است.

علت های پرشر عبارتند از:

a) فشار در سیستم بالاست b) وجود هوا یا گازهای غیر قابل تقطیر در مدار c) شارژ اضافی بر ظرفیت فریون d) قطعی مکانیسم داخل کمپرسور مثل بی متال بر اثر گرما

4. سوییچ فشار پایین قطع کرده است.

5. نشت گاز از شیر برقی(سولونوئید ولو) است.

6. نشت گاز از شیر دهش (دیسژاژ)

7. کمبود گاز در مدار است.

8. اختلال در کار تجهیزات انبساط است.

9. مشکل از شیر انبساط است.

کمپرسور روشن می شود ولی سریع توسط اورلد قطع می شود

 

1. رله استارت چسبیده است.

2. نقص در خازن استارت است.

3. افت ولتاژ زیاد است.

کمپرسور دائم کار می کند

 

1. ظرفیت دستگاه پایین است.

2. فضای تهویه نسبت به دستگاه بزرگ است.

3. کویل اپراتور یخ زدگی دارد.

4. در سیستم مبرد نقص وجود دارد.

5. کندانسور کثیف است.

6. در سیستم مبرد گرفتگی وجود دارد.

7. کویل کندانسور کثیف است.

8. فیلتر درایر گرفتگی یا کثیف است .

9. چیلر در محیط خیلی گرم نصب شده است.

10. هوا یا گازهای غیر قابل تقطیر در فریون وجود دارد.

11. شیر انبساط اواپراتور بسته یا خراب است.

12. کمپرسور بدون راندمان کار می کند.

خط مکش یخ زده و یا عرق می کند

 

1. مقدار مبرد از شیر انبساط زیادتر از نیاز عبور می کند.

2. شیر انبساط زیاد باز می شود (تنظیم نیست).

3. فن اواپراتور کار نمی کند.

4. گاز زیاد شارژ شده است.

خط مایع یخ زده و یا عرق می کند

 

1. گرفتگی در فیلتر درایر است.

2. شیر خط مایع بسته یا گرفتگی دارد.(شیر رسیور بسته
شده است)

3. لیک (نشت) در سولونوئید ولو است.

فشار خیلی بالاست

 

1. شارژ اضافی نمودن گاز

2. وجود هوا یاگاز غیر قابل تقطیر در سیستم

3. کثیفی کندانسور

4. خرابی فن کندانسور

5. یونیت در جای خیلی گرم نصب شده

6. مشکل در جریان گردش آب در کندانسور

7. شیر اصلی آب بسته

8. گرفتگی در مدار مثل درایر و غیره

9. شیر دهش کمپرسور بسته است.

اواپراتور یخ میزند و در موقع کار مشکل ایجاد می کند

 

1. وجود رطوبت در مبرد

2. چسبندگی و بسته بودن شیر در مسیر است.

فشار خیلی پایین است

 

1. کمبود گاز مبرد در سیستم است.

2. لیک در مدار است.

3. یونیت در محل خیلی سرد نصب شده است.

4. آب کندانسور خیلی سرد است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان نخکوب نیاسر

تعمیر مشعل گازی

تعمیر مشعل

مشعل گازسوز

مشعل گازسوز

مشعل دستگاهی است که با ترکیب مقدار معینی هوا و سوخت (به این عمل احتراق گفته می‌شود) در یک فضای ایمن، انرژی سوخت را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند که در اثر این احتراق مقداری گاز نیز تولید شده که از راه دود کش خارج می‌شود. این انرژی تولید شده توسط دو روش جابه‌جایی و تشعشع به محیط اطراف انتقال داده می‌شود.

مشعل (BURNER) وسیله ای است که با استفاده از سوخت گاز، گازوئیل، مازوت و یا سایر سوخت ها انرژی گرمایشی را با استفاده از شعله مستقیم ایجاد می کند. مشعل ها بر اساس سوخت مصرفی و ظرفیت گرمایشی و نوع مصرف انتخاب می شوند. مشعل ها عمدتا جهت گرمایش سیستم هایی مانند دیگ بخار و دیگهای فولادی و چدنی (گرم کردن مایعات ناقل حرارت) استفاده می شوند.در دیگ ها ظرفیت مشعل با توجه به ظرفیت محاسبه شده در دیگ انتخاب می شوند و این دو عدد رابطه مستقیم دارند. (کیلو کاری – کیلو وات)

طرز کار مشعل بدین شکل می باشد که سوخت از طریق نازل به محفظه احتراق رفته و ایجاد جرقه، حرارت مورد نیاز را به صورت شعله به داخل کوره هدایت می کند. قطعات مشعل شامل فیلتر سوخت (گازسوز)، شیر برقی، پرشر سوئیچ گازی، پرشر سوئیچ هوا، فن و الکترو موتور، سیستم جرقه زنی، یون کنترل شعله مشعل، رله کنترل و دمپر تنظیم هوا می باشد.

مشعل‌ها بر اساس: پروفیل شعله تولید شده، نوع سوخت، طریقه اشتعال، ظرفیت کاری و … تقسیم‌بندی می‌شوند. کار اصلی مشعل ایجاد گرمایش می‌باشد که با توجه به نیاز کار، مشعل مورد نظر را انتخاب می‌کنند. یکی از بزرگترین استفاده‌های مشعل در صنعت گرمایش به عنوان موتور احتراق بویلرها می‌باشد.

مشعل گازسوز
این مشعلها برای احتراق گاز طبیعی طراحی شدهاند. دبی سوخت گازی لازم در این مشعلها، توسط شیر برقی کنترل شده و هوای لازم برای
احتراق آنها توسط یک دمنده که بر روی محور موتور نصب شده است تأمین
میشود. دبی این هوا هم توسط دمپر هوایی که در ساختمان مشعل نصب
شده است، کنترل میشود.

تعمیر مشعل

تعمیر مشعل

جریان گاز از یک فیلتر عبور کرده، با هوای احتراق مخلوط شده و آماده احتراق میشود. اگر فشار هوای احتراق از حدی کمتر شده و یا دبی سوخت از مقدار مورد نظر بیشتر یا کمتر شود، این موضوع توسط سنسورهای فشارِ
تعبیه شده در مشعل حس شده و مشعل به وسیله یک رله کنترلی، خاموش میشود. در صورت مناسب بودن تمام شرایط ذکر شده، در نهایت مخلوط سوخت گازی و هوا، توسط جرقه (که به وسیله یک ترانس ولتاژ بالای
نصب شده در ساختمان مشعل ایجاد میشود) و یا به وسیله شعله یک شمعک که در مسیر خروجی جریان قرار میگیرد.
محترق میشود. همچنین به منظور یکنواخت کردن و پایدارسازی شعله، از یک شعله پخش کن در جلوی نازل سوخت استفاده میشود. به منظور کنترل فرایند احتراق از یک سنسور به نام میله یونیزاسیون در مسیر شعله استفاده میشود. در صورت برقرار شدن شعله و وجود حرارت، یک جریان الکتریکی در آن برقرار شده و رله مشعل با دریافت این جریان به عملکرد خود ادامه میدهد. اگر به هر علت تغییری در وضعیت این جریان رخ دهد مشعل توسط رله خاموش میشود.

تنظیم مشعل گازسوز

۱ــ یک دستگاه مشعل گازسوز

۲ــ آچار آلن دراندازههاى متفاوت

۳ــ آچار تخت در اندازههاى مختلف

۴ــ آوومتر (آمپرمتر انبرى)

مراحل اجراى کار

۱ــ کلیداصلى برق ورودى به مشعل را قطع کنید.

۲ــ با یک آچار مناسب در مشعل را باز کنید.

۳ــ مهره ماسوره یا مهره ورود گاز به داخل مشعل را باز کنید.

۴ــ دوعدد پیچ نگهدارندهٔ گاز را که بعد از شیربرقى لوله مشعل قرار دارد شل کنید.

۵ ــ مجموعه لوله گاز الکترود جرقه و الکترود یون شبکهاحتراق را بیرون آورید.

۶ ــ پیچ روى بست الکترود جرقه و الکترود یون را شل کنید.

۷ــ فاصله میان الکترود جرقه احتراق و یا فاصلهٔ میان دوالکترود جرقه ازهم در مدلهای دیگر راحداقل ۳ میلیمتر تنظیم کنید.

۸ ــفاصله ٔهوایى بین میله زمین (عصایى) و میله یونیزاسیون (الکترود یون)، را ۳ تا ۵ میلىمتر تنظیم کنید.

دقت کنید که میله یونیزاسیون با بدنه مشعل تماس نداشته باشد.

۹ــ مجموعه را در محل خود ببندید.

۱۰ــ براى تنظیم شبکه احتراق، پیچ قفل کننده ۳ را شل کنید.

۱۱ــ به وسیله بادامک تنظیم شعله ۲ مجموعه شبکه احتراق را، با جلو و عقب بردن، تنظیم کنید.

۱۲ــ پس ازتنظیم شعله، پیچ قفل کننده ۳ را سفت کنید.

۱۳ـ ـبرق ورودى به مشعل را وصل کنید.

۱۴ــ مشعل را استارت کنید.

۱۵ــ به وسیله آمپرمتر انبرى، با قراردادن یکى ازسیم هاى تغذیه (نول یا فاز) در داخل قسمت (انبر)، میزان جریان عبورى

به مشعل را مشاهده و آن را با آمپر نامى دستگاه مقایسه کنید.
در صورت مغایرت حتما مشعل را خاموش و علت یابى کنید(شفت الکتروموتور،دمنده و قسمتهای گردنده را وارسى کنید).

۱۶ــ پس از اطمینان از کارکرد صحیح مشعل، ابزار و وسایل کار خود را جمع آورى نمایید و تحویل انبار دهید.

شیربرقى مشعل گازسوز

تعمیر مشعل

تعمیر مشعل

برش شیر برقى است که در مشعل هاى یک مرحله اى گاز سوز نصب مىشود و قابل تنظیم (تدریجى) است.
قسمت هاى مختلف و اجزاى  تشکیل دهنده شیر در زیر آمده است:
شیر برقى مزبور داراى یک سیستم قابل تنظیم براى باز  اولیه است .شیر، تدریجا بازمىشود تا شعله به وضعیت نهایى شدن خود برسد. حداکثر زمان باز شدن شیر ۲۰ ثانیه است و شیر در مدت یک ثانیه بسته مى شود.
همانطور که در دیاگرام، کورس تنظیم سرعت باز شدن مشخص است، در مدت زمان صفر تا ۲۰ ثانیه شیر برقى تدریجا به حالت کاملا باز درمى آید ولى زمان خاموش شدن،درمدتی که ثانیه، مسیر را مى بندد.
(۴۰ ٪شیر به محض فعال شدن شیر برقى و ۶۰ ٪بقیه به تدریج درمدت زمان ذکر شده باز مىشود.) قبل از اقدام به تنظیم شیر برقى تدریجى، باید از نداشتن نشتى شیلنگ هاى ارتباطى گاز به مشعل، اطمینان حاصل کنیم.
همچنین بایدتنظیم کلیدفشارى گاز رو ىعدد ۵ میلى بار mbar قرارگرفته باشد. بعدازکنترل موارد بالا،نسبت به تنظیم شیربرقى و متناسب با محفظه  احتراق، اقدام مىشود. باید توجه داشت که طول شعله از 3/4 محفظه احتراق تجاوز کند و تحت هیچ شرایطى شعله به صفحه انتهایی محفظه احتراق (دیگ) برخورد ننماید.

شیر برقى گاز (نوع تدریجى)، داراى دو سیستم تنظیم به شرح زیر است :

۱ــ تنظیم شیر براى زمان باز شدن کامل آن
۲ــ تنظیم شیر براى مقدار جریان گاز

براى تنظیم زمان باز شدن کامل شیر باید درپوش ۱۵ را باز کرد و مانند شکل و با چرخاندن پیچ تنظیم، درجهت عکس عقربه هاى ساعت، زمان باز شدن کامل را کم کرد و برعکس.
شیر برقى تدریجى، بسته به میزان افت فشار ناشى ازعبور جریان گاز از آن،مى تواند در دبى هاى حجمى متفاوت عمل نماید.

به عنوان مثال، یک نوع شیر گاز تدریجى در اندازه 1/2 می تواند از 1/8 الى 60 متر مکعب در ساعت، گاز را از خود عبور دهد.

تعمیر مشعل

تعمیر مشعل

که این میزان، بسته به نوع محفظه احتراق و میزان هواى درنظر گرفته شده، مى تواند تنظیم گردد.

تنظیم مقدار جریان گاز به شرح زیر است: ابتدا پیچ استوانه اى قفل کننده، مطابق شکلهاى الف و ب کمى باز شود. سپس، با چرخاندن

فلکه تنظیم مقدارنهایى گاز ۱۳ مى توان درجهت عکس عقربه هاى ساعت میزان گاز عبورى را زیاد کرد و برعکس. بعد از تنظیم باید پیچ
۲ محکم گردد.

تنظیم شیر برقى مشعل گازسوز

۱ شیر دستى گاز ورودى به مشعل را به حالت باز قرار دهید.

۲ کلید فشار گاز را روى عدد  mbar ۵ میلى بار تنظیم کنید.

۳ به وسیلهٔ آب صابون از نداشتن نشت گاز، اطمینان حاصل کنید.

۴ پس از اطمینان از نداشتن نشتى در اتصالات و شیرآلات مشعل، درپوش شیر برقى را باز کنید.

۵ به وسیلهٔ درپوش شیر، زمان باز شدن کامل شیر را تنظیم کنید.

6 مشعل را روشن کنید.

۷ براى تنظیم شیر برقى جهت عبور جریان گاز به میزان مورد نیاز (که بستگى به نوع محفظهٔ احتراق و میزان هواى احتراق

تعمیر مشعل

تعمیر مشعل

دارد) باید پیچ قفل کننده (شمارهٔ ۲) را به وسیلهٔ پیچ گوشتى شل کنید

۸ سپس با چرخانیدن فلکهٔ تنظیم مقدار نهایى گاز (شمارهٔ ۱۳ از شکل ۲۵ ۵)، میزان گاز عبورى از شیر را تنظیم کنید.

۹ بعد از تنظیم میزان نهایى گاز عبورى از شیر، پیچ قفل کننده (شمارهٔ ۲) را محکم کنید.

سیم کشى مشعل گازسوز:

نقشهٔ گستردهٔ (شکل ۳۰ ۵) مربوط به سیم کشى داخل مشعل است، که توسط کارخانهٔ سازنده صورت گرفته است. شکل ۳۱ ۵ مربوط به سیم کشى خارج مشعل است که توسط نصّاب باید در محل اجرا گردد.

مراحل اجراى کار
۱ ارتباط تابلوى برق به مشعل را توسط کلید و یا فیوز اصلى قطع کنید.

۲ سر سیم هاى قسمت هاى مختلف مشعل از پایهٔ رله جدا شود. این کار توسط مربى کارگاه اجرا شود.

۳ مشعل را در سیم هاى مربوط به قسمت هاى مختلف مشخص نمایید و به ترمینال مربوط در پایهٔ رله مطابق شکل ۳۰ ۵ وصل کنید.

۴ سیم کشى بیرون مشعل را مطابق شکل ۳۱ ۵ اجرا کنید.

تعمیر مشعل

تعمیر مشعل

۵ پس از تأیید صحت سیم کشى توسط مربى کارگاه و در حضور وى، فیوز اصلى و کلید اصلى برق را درحالت وصل
قرار دهید و مشعل را روشن کنید.
در جدول ۲ ۵، عیوب، علل احتمالى و چگونگى رفع
عیب آنها را در مشعل گازى دمنده دار ملاحظه مى کنید.

 

عیوب مشعل گازسور:

برق وصل است ولى موتور مشعل روشن نمى شود:

علّت احتمالى

۱ شیر گاز بسته است.
۲ کلید فشار گاز روى فشارى بالاتر از فشار گاز شهر تنظیم شده است.
۳ مدار کلید فشار گاز قطع شده است.
۴ مدار کلید فشار هوا اتصالى کرده است.

طریقه رفع عیب

۱ شیر گاز را باز کنید.
۲ درجهٔ فشار کلید فشار گاز شهر را تنظیم کنید.
۳ مدار کلید فشار گاز را براى تداوم چک کنید.
۴ رله را بردارید و با استفاده از اهم متر، مدار کلید فشار هوا را چک کنید که اتصالى نداشته باشد.

موتور روشن مى شود و بعد از چند ثانیه رله اعلام خطر (رى ست) مى کند:

علّت احتمالى

۱ سیم الکترود (یون) حس شعله یا مدار آن به بدنهٔ مشعل اتصالى دارد.

طریقه رفع عیب

۱ کنترل رله را باز نمایید و با استفاده از اهم متر، اتصال مدار الکترود حس شعله را به بدنهٔ مشعل چک کنید.

موتور به طور دائم روشن مى ماند و هیچ اتّفاق دیگرى نمى افتد:

۱ اتصال فن به موتور باز شده است.
۲ مجراى ورودى هواى مشعل مسدود شده است.
۳ کلید فشار هواى مشعل روى فشار زیاد تنظیم شده است.
۴ مدار کلید فشار هواى مشعل قطع شده است.
۵ لولهٔ فشار هوا در داخل پوستهٔ مشعل قرار نگرفته است.
۶ در مواردى که کلید فشار هوا به صورت گریز از مرکز است:
الف. کوپلینگ کلید ساییده شده است.
ب.  میکروسوئیچ ها وصل نمى کند.
ج.  کلید فشار هواى مشعل خراب شده است.

طریقه رفع عیب

۱ کوپلینگ ارتباط بین موتور و فن خراب است و باید تعویض شود.
۲ دمپر تنظیم هواى ورودى را، که بسته است، باز کنید.
۳ کلید فشار هواى مشعل را تعویض نمایید.
۴ درجهٔ تنظیم را کم کنید و براى چک کردن، مدار کلید فشار کنترل هوا را بردارید و با استفاده از یک سیم
و با احتیاط موتور را روشن کنید. سپس با استفاده از اهم متر، مدار کلید فشار هوا را چک کنید.
۵ محل قطع شده را بیابید و رفع عیب کنید.
۶ کلید گریز از مرکز را به طریق زیر رفع عیب کنید:
الف. کوپلینگ و یا کلید گریز از مرکز را تعویض نمایید.
ب. کلید گریز از مرکز تعویض شود.
ج. کلید فشار هواى مشعل را تعویض نمایید.

پس از گذشت زمان تخلیهٔ اجبارى دیگ،مشعل روشن مى شود امّا پس از چند لحظه خاموش مى شود:

علّت احتمالى

۱ اتصالات فاز و نول جابه جا شده اند.
۲ مدار حس شعله قطع است.
۳ الکترود جرقه زن به بدنهٔ مشعل اتصال دارد.
۴ الکترودهاى جرقه زن در داخل شعله و در مجاورت الکترود حس شعله قرار دارد.
۵ الکترود حس کنندهٔ شعله در داخل شعله قرار ندارد.

طریقه رفع عیب

۱ محل آنها را تعویض کنید.
۲ محل قطع شده را بیابید و رفع عیب کنید.
۳ محل اتصالى را بیابید و رفع عیب کنید.
۴ الکترودهاى جرقه زن را به عقب بکشید تا به اندازهٔ چند میلى متر از شعله فاصله بگیرند.
۵ محل استقرار آن را اصلاح کنید.

پس از گذشت زمان تخلیهٔ اجبارى دیگ،مشعل جرقه مى زند و شیر باز مى شود امّا شعله روشن نمى شود:

علّت احتمالى

۱ نسبت اختلاط گاز و هوا درست نیست.
۲ الکترودهاى جرقه زن درست تنظیم نشده و درست جرقه نمى زنند.

طریقه رفع عیب

۱ دمپر هوا و شیر گاز را تنظیم کنید.
۲ محل استقرار جرقه ها را اصلاح کنید.

پس ازتخلیهٔ اجبارى دیگ، مشعل مشتعل مى شود اما بلافاصله خاموش و عمل تخلیه تکرار مى شود:

علّت احتمالى

1 درجهٔ کلید فشار هوا زیاد است.

طریقه رفع عیب

2 درجهٔ کلید فشار هوا را کم کنید.

مشعل مشتعل مى شود امّا پس از مدتى دوباره خاموش مى گردد:

علّت احتمالى

شعله به اندازهٔ کافى بلند نیست.

طریقه رفع عیب

عبور گاز را زیاد کنید.

پس از گذشت زمان تخلیهٔ اجبارى، مشعل جرقه نمى زند:

علّت احتمالى

۱ فاصلهٔ الکترود جرقه با بدنه زیاد است.
۲ ترانسفورماتور جرقه سوخته است.
۳ ولتاژ برق کم است.

طریقه رفع عیب

۱ فاصلهٔ آنها را تنظیم کنید.
۲ ترانس را تعویض کنید.
۳ در صورت نیاز یک عدد ترانس اتوماتیک در
مدار نصب کنید.

پس از گذشت زمان تخلیهٔ اجبارى، شیر گازباز نمى شود:

علّت احتمالى

۱ ولتاژ برق کم است.
۲ بوبین شیر سولونوییدى گاز سوخته است.

طریقه رفع عیب

۱ براى ولتاژهاى حدوداً کمتر از ۱۷۰ ولت این
اتفاق مى افتد. در صورت نیاز، یک عدد ترانس
اتوماتیک در مدار نصب کنید.
۲ بوبین شیر برقى را تعویض کنید.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان نخکوب نیاسر

تعمیر موتورخانه

تعمیر و نگهداری موتورخانه

خدمات ویژه تیم تعمیر  موتورخانه و نگهداری موتورخانه تهویه گستر راگا:

 شرکت تهویه گستر راگا به منظور بالا بردن کیفیت خدمات وپشتیبانی کامل نسبت به سایر شرکت ها موارد زیر را جزو پیمان قرارداد خود میداند وموارد صورت گرفته توسط پرسنل مجرب ومتخصص شرکت انجام میگیرد.

- اسید شویی  ورسوب زدایی سالانه بویلر و چیلر

- شستشو و تعویض پکینگ)در صورت نیاز با هماهنگی کارفا(برج خنک کننده

- تعویض رزین و اورهال سیستم سختی گیر پس از ازمایش سختی گیری

- تعمیرات تخصصی پمپ ها و دینام ها در کارگاه شرکت با هزینه ی مناسب و در کمترین زمان

- سرویس کامل فن کویل های ساکنین به منظور افزایش راندمان سیستم

تعمیر و نگهداری استخر

۱-آب نگهداری و تنظیم دما و کلر و اسید آب استخر و جکوزی با استفاده از مواد جدید و روش های بروز برای کاهش استفاده کلر و جلوگیری از بو و قرمز شدن چشم ها 
۲-هر ساله توسط شرکت از آب استخر و جکوزی نمونه گیری شده و به آزمایشگاه ارائه می شود و پس از تست برگه آزمایش در معرض دید ساکنین قرار داده خواهد شد.
۳-کاهش میکروارگانیسم ها با استفاده از تکنولوژی روز و استفاده از پرسنل آموزش دیده و دارای مدرک آب نگهداری از سازمان فنی و حرفه ای کشور
۴-تعمیر کلیه پمپ های تصفیه و جت پمپ های استخر در محل و سیم پیچی و سایر کار ها در کارگاه شرکت با کمترین هزینه
۵-نصب سختی گیر و شارژ و احیای آن به صورتی که سختی و سلامت آب برابر یا بیشتر از آب معدنی باشد
۶- نصب دستگاه اتوماتیک تنظیم کلر و pH .
۷-راه اندازی انواع ازن ژنراتور و سرویس و نگهداری در طول فصول
۸-راه اندازی و اجرای انواع بویلر آب گرم آب داغ و بخار
۹-نصب و راه اندازی سونا خشک با مشعل و المنت حرارتی
۱۰-نصب انواع steam boiler برای سونا بخار
۱۱-اتوماسیون سیستم تزریق کلر با قابلیت مانیتور و کنترل از راه دور
۱۲- آب بندی تانک استخر و جکوزی با مواد درجه یک رزینی
۱۳- نصب سختی گیر و تعویض رزین و سیلیس

تعمیر تخصصی چیلر و تعمیر موتورخانه

مهم نیست چیلر خود را از کجا خریداری کرده اید متخصصان حرفه ای و باتجربه ما اسیدشویی،نگهداری ، شارژ گاز ، سرویس و تعمیر چیلر تمام برندها و مدل های تراکمی و جذبی را  پشتیبانی می کنند.از مهمترین صفات شرکت راگا:

  • دارای تخصص و تجربه کاری در زمینه تعمیر چیلر
  • سابقه زیاد در زمینه تعمیر انواع چیلر جذبی و ترکیبی
  • وقت شناس بودن تعمیرکاران چیلر و تنظیم کردن ساعت کاری خود با مشتریان
  • هزینه‌های منطقی و منصفانه برای تعمیرات چیلر
  • در صورت نیاز استفاده از قطعات معتبر اورجینال و شرکتی

 

تعمیر بویلر و مشعل

موضوع تعمیر و نگهداری بویلر و دیگ بخار باید با این دید بررسی شود که در صورت عدم انجام یا به تعویق انداختن چنین برنامه ای در مقایسه با انجام ان ، تکرار و دامنه هزینه های غیرقابل انتظار را بطور واقعی افزایش خواهد داد.تعمیرات صورت گرفته در شرکت تهویه گستر راگا:

مواردی که در تعمیرات دیگ بخار اجرا می شود شامل:

  • اسیدشویی دیگ بخار و بویلر آب گرم
  • تنطیم و سرویس مشعل دیگ بخار و بویلر آب گرم
  • تست هیدرواستاتیک و ضخامت سنجی
  • تعویض کوره
  • تعویض سر کوره
  • تعویض شبکه
  • تعویض لوله های آتشخوار
  • تعمیر و سرویس مشعل
  • تعمیر و تعویض تابلو برق دیگ بخار
  • تعمیر پمپ تغذیه آب
  • تعمیر لول کنترل و شیر آبنما
  • تعمیر و تعویض اتصالات و دریچه های معیوب دیگ بخار
  • تعویض و اصلاح عایق کاری بدنه (پشم سنگ ) و درب ها (بتون نسوز) در دیگ بخار
  • اصلاح ،تعمیر و سرویس خط و تجهیزات تغذیه آب دیگ بخار
  • تعمیر پمپ و دینام

    تعمیر و سیم پیچی انواع پمپ های آب خانگی پمپ شوفاژ خدمات انواع برند پمپ خارجی و ایرانی (تعویض واسطه و کوپلینگ , رفع آبریزش , رفع صدای پمپ , پمپ بل اند گاست , پمپ ارس , پمپ آزاد البرز , پمپ گراندفوس و غیره ...) و تعمیر انواع دینام و الکترو پمپ کولر تعمیر انواع دینام تک فاز و سه فازتعمیر دینام بالابر و اسانسور نصب و راه اندازی پمپ های چاه تعمیر انواع پمپ اب و کف کش

  • تعمیرات استخر و سونا و جکوزی

    مشاوره و اجرا و بازدید کارشناسی بازسازی نوسازی زیباسازی عیب یابی سرویس دوره ای تعمیر ونگهداری پروژه هایپارک آبی مجتمع آبدرمانی استخر سونا  جکوزی و خدمات حرفه ای تعمیر و نگهداری استخر بهترین قیمت بهترین متریال مورد استفاده تجربه سرویس دوره ای پروژه های بزرگ در مجموعه های ورزشی تعویض شن سیلیس تصفیه – ارسال سنگ سیلیس فیلتر – تهیه و تعویض سیلیس دانه بندی شده ریز و متوسط و درشت خارجی وایرانی -اضافه کردن لایه کربن اکتیو بجای سیلیس ( فعال ) به فیلتر شنی استخر و جکوزی برای از بین بردن رنگ و بوی نامطبوع آب .تعمیر کلیه پمپ های تصفیه و جت پمپ های استخر ۵-نصب سختیگیر و شارژ واحیای آن نصب دستگاه اتوماتیک تنظیم کلر و ph

  • تعمیر و نگهداری موتورخانه

    1.تعمیر تخصصی چیلر و تعمیر موتورخانه

    مهم نیست چیلر خود را از کجا خریداری کرده اید متخصصان حرفه ای و باتجربه ما اسیدشویی،نگهداری ، شارژ گاز ، سرویس و تعمیر چیلر تمام برندها و مدل های تراکمی و جذبی را  پشتیبانی می کنند.از مهمترین صفات شرکت راگا:

    • دارای تخصص و تجربه کاری در زمینه تعمیر چیلر
    • سابقه زیاد در زمینه تعمیر انواع چیلر جذبی و ترکیبی
    • وقت شناس بودن تعمیرکاران چیلر و تنظیم کردن ساعت کاری خود با مشتریان
    • هزینه‌های منطقی و منصفانه برای تعمیرات چیلر
    • در صورت نیاز استفاده از قطعات معتبر اورجینال و شرکتی

    2.تعمیر بویلر و مشعل

    موضوع تعمیر و نگهداری بویلر و دیگ بخار باید با این دید بررسی شود که در صورت عدم انجام یا به تعویق انداختن چنین برنامه ای در مقایسه با انجام ان ، تکرار و دامنه هزینه های غیرقابل انتظار را بطور واقعی افزایش خواهد داد.تعمیرات صورت گرفته در شرکت تهویه گستر راگا:

    مواردی که در تعمیرات دیگ بخار و بویلر آب گرم اجرا می شود شامل:

    • اسیدشویی دیگ بخار و بویلر آب گرم
    • تنطیم و سرویس مشعل دیگ بخار و بویلر آب گرم
    • تست هیدرواستاتیک و ضخامت سنجی
    • تنظیم مشعل و سرویس کامل
    • تنظیم طول شعله و تنظیم جرقه زن
    • تعویض کوره
    • تعویض سر کوره
    • تعویض شبکه
    • تعویض لوله های آتشخوار
    • تعمیر و سرویس مشعل
    • تعمیر و تعویض تابلو برق دیگ
    • تعمیر پمپ تغذیه آب
    • تعمیر لول کنترل و شیر آبنما
    • تعمیر و تعویض اتصالات و دریچه های معیوب دیگ بخار
    • تعویض و اصلاح عایق کاری بدنه (پشم سنگ ) و درب ها (بتون نسوز) در دیگ بخار
    • اصلاح ،تعمیر و سرویس خط و تجهیزات تغذیه آب دیگ بخار

    خدمات ویژه تیم تعمیر موتورخانه و نگهداری موتورخانه تهویه گستر راگا :

    شرکت تهویه گستر راگا به منظور بالا بردن کیفیت خدمات وپشتیبانی کامل نسبت به سایر شرکت ها موارد زیر را جزو پیمان

    قرارداد خود میداند وموارد صورت گرفته توسط پرسنل مجرب و متخصص شرکت انجام میگیرد.

    – اسید شویی  و رسوب زدایی سالانه بویلر و چیلر

    – شستشو و تعویض پکینگ (در صورت نیاز با هماهنگی کارفرما) برج خنک کننده

    – تعویض رزین و اورهال سیستم سختی گیر پس از ازمایش سختی گیری

    – تعمیرات تخصصی پمپ ها و دینام ها در کارگاه شرکت با هزینه ی مناسب و در کمترین زمان

    – سرویس کامل فن کویل های ساکنین به منظور افزایش راندمان سیستم

    تعمیر و نگهداری استخر

    ۱-آب نگهداری و تنظیم دما و کلر و اسید آب استخر و جکوزی با استفاده از مواد جدید و روش های بروز برای کاهش استفاده کلر

    و جلوگیری از بو و قرمز شدن چشم ها

    ۲-هر ساله توسط شرکت از آب استخر و جکوزی نمونه گیری شده و به آزمایشگاه ارائه می شود و پس از تست برگه آزمایش

    در معرض دید ساکنین قرار داده خواهد شد.

    ۳-کاهش میکروارگانیسم ها با استفاده از تکنولوژی روز و استفاده از پرسنل آموزش دیده و دارای مدرک آب نگهداری از سازمان

    فنی و حرفه ای کشور

    ۴-تعمیر کلیه پمپ های تصفیه و جت پمپ های استخر در محل و سیم پیچی و سایر کار ها در کارگاه شرکت با کمترین هزینه

    ۵-نصب سختی گیر و شارژ و احیای آن به صورتی که سختی و سلامت آب برابر یا بیشتر از آب معدنی باشد

    ۶- نصب دستگاه اتوماتیک تنظیم کلر و pH .

    ۷-راه اندازی انواع ازن ژنراتور و سرویس و نگهداری در طول فصول

    ۸-راه اندازی و اجرای انواع بویلر آب گرم آب داغ و بخار

    ۹-نصب و راه اندازی سونا خشک با مشعل و المنت حرارتی

    ۱۰-نصب انواع steam boiler برای سونا بخار

    ۱۱-اتوماسیون سیستم تزریق کلر با قابلیت مانیتور و کنترل از راه دور

    ۱۲- آب بندی تانک استخر و جکوزی با مواد درجه یک رزینی

    ۱۳- نصب سختی گیر و تعویض رزین و سیلیس

    با توجه به فعالیت مستقیم و بدون واسطه خدمات با بهترین قیمت و با کیفیت صورت می گیرد.بر خلاف سایر شرکت ها که واسطه بین پیمانکار و کارفرما می باشند و مسئولیتی از بابت خدمات پس از کار و نوع و نحوه کار ندارند تمام مراحل در کمترین زمان صورت گرفته و هزینه به واسطه پرسنل بیمه شده و دوره دیده شرکت پایین آمده و پس از انجام کار تمام مسئولیت به عهده شرکت می باشد.

     

    شماره تماس دفتر مرکزی:                        88866514 – 021
                                                                   88866493 – 021

    شماره دفتر جنوب تهران:                           55958205 – 021       

    شماره موبایل :                    09026699678 -09124899678   

    معاینه فنی موتورخانه و تنظیم مشعل های آن و تعمیر موتورخانه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان نخکوب نیاسر

عنوان دومین مطلب آزمایشی من

این متن دومین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

زکات علم، نشر آن است. هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.

همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. در بعد کسب و کار نیز، روز به روز بر تعداد شرکت هایی که اطلاع رسانی محصولات، خدمات و رویدادهای خود را از طریق بلاگ انجام می دهند افزوده می شود.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان نخکوب نیاسر

عنوان اولین مطلب آزمایشی من

این متن اولین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

مرد خردمند هنر پیشه را، عمر دو بایست در این روزگار، تا به یکی تجربه اندوختن، با دگری تجربه بردن به کار!

اگر همه ما تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهیم همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیم های درست تر، استفاده بهتری از وقت و عمر خود داشته باشند.

همچنین گاهی هدف از نوشتن ترویج نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده یا ابراز احساسات و عواطف اوست. برخی هم انتشار نظرات خود را فرصتی برای نقد و ارزیابی آن می دانند. البته بدیهی است کسانی که دیدگاه های خود را در قالب هنر بیان می کنند، تاثیر بیشتری بر محیط پیرامون خود می گذارند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان نخکوب نیاسر